社会および組織における情報の流れに関する一考察

要旨

組織の保持する情報、組織が市場から入手する情報、市場に提供する情報の性格は、組 織の属するセクターによって少しずつ異なる。組織は、入手した情報に対し、組織内で の討議などにより価値を付加し、知的成果とする。その知的成果が純粋情報型であれば そのまま、そうでなければ知的成果に基づいて、製品やサービスの形にして市場に提供 する。情報に付加価値を与える組織内の過程を、情報プロセスと呼ぶことができる。情 報プロセスと、組織の保持する情報とを合わせて、情報メディア環境と呼ぶことができ る。

The character of the information relating an organization varies little by little by a sector to which it belongs. Information relating an organization is, for example, the information which the organization holds, the information which the organization receives from a market, the information which is provided to a market by the organization. To the information which came to hand, an organization adds value by discussion in it an organization, and transform it to an intellectual result. If the intellectual result is a pure information type, it will be supplied to a market in raw. If it is not the type, the organization will make a product or develop service based on the intellectual result, and will provide for a market. The process in the organization which gives added value to information can be called information process. An information process and the information which an organization holds can be united and it can be called information media environment.

PDF (English)